Når året går på hæld giver det mulighed for refleksion og et blik i glaskuglen. 2025 var (endnu) et godt år for os i We Travel med vækst i vores lille verdensfirma. Ikke kun i tal, men i kraft af de bedste kunder, kollegaer og ildsjæle ude i verden, som sammen skaber oplevelser og rejser med omtanke og mening.
We Travel er nemlig et værdifællesskab, hvor fællesnævneren er en forandret tilgang til dét at rejse. Her jagter vi ikke trends, for det er sjældent dem, der skaber reel positiv forandring.
Det, vi ser, er derimod en bevægelse og et ændret rejsemønster, som skaber større værdi for alle.
Længere rejser, færre stop, mere substans og mindre flygtigt
Da vi startede We Travel, var ambitionen at sætte tempoet ned på vores rejser og skabe ro og eftertanke. At kreere et rum for jer som rejsende, hvor lokalbefolkningen også når at hilse på jer fra andet end gennem vinduet på en minibus, I aldrig kommer ud af.
Med andre ord: at mærke den verden, I besøger.
Her nogle år efter kan vi se, at det er blevet virkelighed. Det er ikke bare en “tagline” i vores kommunikation. I rejser længere, tager fire-fem dage i Bangkok i stedet for to. Der er tid til at forlade hovedstrøget og gå på opdagelse i den ukendte soi (sidegade). Et par ekstra dage på safarien giver tid til at bearbejde indtrykkene som familie, og der skabes rum til at tale med og lytte til dem, I besøger – og ikke kun se dyr og natur.
2025 har vist, at underturisme ikke blot er et begreb eller en eksotisk ambition. Det er blevet en hjørnesten i vores rejseplanlægning.
Det kræver lidt mere tid. De rette til- og fravalg og en åben tilgang til formålet med rejsen. Mange rejser færre gange om året og dropper korte, forlængede og hektiske weekends i europæiske storbyer for at skabe plads til et tre-fire ugers sommereventyr, som pludselig får mere substans end den klassiske ferie.
Færre stop, mere tid og omtanke omkring selve rejsen er nu blevet hverdag, og vi oplever, at vores drøm for We Travel lever i praksis.
Underturisme – fra begreb til en del af jeres oplevelse
For godt et år siden introducerede vi begrebet underturisme som modsvar til overturisme. De seneste år har dette sørgelige fænomen fyldt enormt meget i mediedækningen – fuldt forståeligt.
Greystoke Mahale, Mahale Mountains National Park, Tanzania
Alt fra Venedig og Barcelona over Japans "golden route" til Balis overbebyggede strande. Områder, der reelt er ved at blive kvalt. Befolkningen siger stop, oplevelsen forringes, og Instagram-billedet krakelerer, når drøm møder virkelighed.
Faktum er, at 80% af verdens turister besøger bare 10% af verdens turistdestinationer. Tænk lige over det. Det er 1 mia. mennesker, der groft sagt besøger et par hundrede destinationer verden over. Det er naturligvis ikke holdbart.
Samtidig findes der utallige steder i verden med et stort behov for den rette form for opmærksomhed, hvor alle kan drage fordel af besøget. Det er dog ikke nok blot at dreje i en anden retning – det skal gøres med omtanke.
Samarbejdspartnere skriver til os: “Hold nu op, hvor er jeres We Travel-kunder nogle gode mennesker.” Vi kunne ikke være mere enige.
Smilet, du møder, bliver mere ægte, og perspektivet hos dem, du besøger, får plads til at spire. Oplevelsen resonerer gensidigt på et andet plan. Om det er Sumba i det østlige Nusa Tenggara, den grønne del af Andesbjergene i Ecuador eller hos regnbuefolket i Samburu i Kenya, er mønsteret det samme: Der er få turister og et stort behov. Vi hjælper jer med at træde rigtigt og varsomt i samarbejde med stærke lokale kræfter.
2025 har vist, at underturisme ikke blot er et begreb eller en eksotisk ambition. Det er blevet en hjørnesten i vores rejseplanlægning.
Nikoi Private Island, ved Bintan tæt på Singapore, indonesien
Luksus som klassisk definition er under omkalfatring
Ønsket om længere rejser og mødet med underturismens univers hænger naturligt sammen med en revideret tilgang til luksus som koncept.
Vi arbejder ikke med faste koncepter i We Travel. Alle os, der arbejder her, lever og ånder vores værdier – både professionelt og privat. Det er ikke et designet format, og heri ligger også forståelsen af We Travel. Luksus er ikke en absolut størrelse. Det er ikke et begreb, der kan reduceres til en stjernedefinition opfundet i en tid, hvor 24/7 roomservice og en hårtørrer gjorde forskellen.
Luksus er den gode følelse. Tid til at kigge op, reflektere og være sammen med børnene. Den lokale interaktion. At stoppe spontant ved en lille bod langs vejen og smage noget nyt. Smil og kulturer mødes. Vi bliver klogere. Der skabes plads til impulsivitet. Luksus bliver en mere flydende størrelse, hvor hjertevarme skaber minder og giver igen.
Færre stop, mere tid og omtanke omkring selve rejsen er nu blevet hverdag, og vi oplever, at vores drøm for We Travel lever i praksis.
Dette We Travel-DNA resonerer og er blevet en integreret del af vores kunders forståelse. Vi er på samme bølgelængde. Samarbejdspartnere skriver til os: “Hold nu op, hvor er jeres We Travel-kunder nogle gode mennesker.” Vi kunne ikke være mere enige.
Det er alle disse elementer, vi tager med os i We Travels videre færd, når vi kuraterer og faciliterer på tværs af kontinenter. Samspillet om store eventyr – i samarbejde med gode kunder og ildsjæle ude i verden – er vores ledetråd, når vi går ind i 2026.
Godt nytår.
Lars Mathiasen og resten af team We Travel