Gå til hovedindhold
Jaya Park Siem Reap MD

LUKSUS ÆNDRER SIG HVER DAG

Det er kommercielt fornuftigt at vælge ansvarligheden til

Christian de Boer er en pioner inden for den globale hotelindustri.  Hollænderen er i gang med sit livsprojekt, Jaya House River Park ved Angkor Wat i Cambodja, og evner som få at skabe en stemning og et meningsfuldt univers for sine gæster og ansatte.

Når man træder ind ad hoveddøren, omgivet af smukke lotusblomster, står direktøreren ofte klar med en hjælpende hånd til kufferten. I receptionen, der er et levende sted omgivet af eminente lokale portrætmalerier, mærker man varme og tillid. Siden bliver man oplyst om noget, der er ualmindeligt for et hotel: 

  • Du skal ikke lægge et kredit kort for at garantere dit forbrug. De stoler på dig. 
  • Minibar, morgenmad og  tøjvask er alt sammen inkluderet. Det skaber en god fornemmelse.

De små, begavede og simple elementer dukker op under hele opholdet. Samtidig smitter ejerens begejstring og ansvar for sine ansatte og Cambodja igennem på enestående vis. Jaya House River Park blev et af min Cambodjaturs absolutte højdepunkter, et helt unikt sted til en tredjedel af prisen af de klassiske luksushoteller. Sådan forklarer We Travels bestyrelsesformand, Lars Mathiasen, sin mindeværdige oplevelse på et hotel, der som få har formået at ophøje kundeservice til en kunstform. Han fik en snak med Christian de Boer om, hvordan man skaber den oplevelse,  og hvad han tænker om fremtiden.

Jaya PArk Room

Med tilliden som arbejdsværktøj

Den hollandske hotelejer har gjort det før. På få år gjorde han hotel Shinta Mani i Cambodja til et fyrtårn ikke kun blandt gæster men også blandt branchefolk, blandt andet takket være sublim service og en udsøgt fornemmelse for atmosfære. Hotellet endte med at blive verdens næsthøjest rangeret overnatningsmulighed på Tripadvisor. Christian de Boer fandt efterfølgende selv et stykke jord i udkanten af Siem Reap i cykelafstand til Angkor Wats magiske ruiner. Et oase af et hotel på 36 værelser blev skabt. Smukt og tidsløst design, hvor det franske respektfuldt møder det cambodjanske khmer univers.  Men det er de små ting, kombineret med hotellets ansatte, der skaber varige minder.

Turisme i rigtig indpakning virker. Vi skal blot vælge ansvarligheden til. Det er kommerciel sund fornuft.

Det handler om mennesker

LM. Hvordan skaber du den stemning på hotellet og ikke mindst hos dine ansatte?

CDB. Det gør jeg jo ikke selv. Det handler ene og alene om mennesker. Vi tror på mennesker, vi oplærer, udvikler og passer på dem. Det er ikke et job. Det er mit liv. Den dag, det bliver et job, stopper jeg. Cambodjanerne er det mest fantastiske folkefærd på planeten. Jeg skaber en ramme og har ingen langsigtet action plan, ingen KPIer eller exittanker. Det skaber et tillidsfuldt rum for de ansatte, som de kan mærke, og det kan du som gæst også.

Om luksusbegrebet

LM. Hvordan definerer du luksus?

CDB. Luksus ændrer sig hverdag. I formiddag spurgte et ægtepar interesseret ind til mere info om buddhismen. Jeg sendte parret på tur med vores receptionist. Hun tog dem i tuk tuk med hjem til sin landsby, og besøgte deres lokale families munk. De endte ved foden af den lokale pagode i en lang samtale omkring forståelsen af buddhismens hjørnesten. Alle fik en oplevelse og blev klogere på hinanden. Det er luksus i dag. I morgen vil det være noget andet. Det svarer også på, hvorfor en stor kæde ikke kan skabe luksus. Det er umuligt at gøre de her ting for en større kæde.

Jaya House Riverpark, Siem Reap

I de par år, vi har været i gang, har vi fået 2200 anmeldelser. Ingen 1,2 og 3 stjerner. 19 har givet os 4 stjerner, og 2181 personer har været søde at give os 5 stjerner

Gæsterne er vores marketingafdeling

LM. Hvordan sælger du det ?

CDB. Vi har ingen salgsafdeling. Vi deltager ikke på messer og annoncerer ikke. Vi behandler vores gæster respektfuldt, som man gerne selv vil behandles. Alle er lige vigtige.  Vi er passioneret og altid på. Gæster og ansatte skal føle sig lige og godt tilpas. Så beder vi gæsterne sige det til deres venner, og dertil anmelde os på Tripadvisor. I de par år, vi har været i gang, har vi fået 2200 anmeldelser. Ingen 1,2 og 3 stjerner. 19 har givet os 4 stjerner og 2181 har været søde at give os 5 stjerner. Det er vores marketingafdeling.

Hvorfor skal man lytte til Christian de Boer

Christian de Boer har arbejdet for nogle af verdens bedste hoteller, bl.a. Song Saa og Shinta Mani i Cambodja. Shinta Mani er rangeret som et af verdens bedste hoteller. Efterfølgende har han på meget år skabt et unikt hotel, Jaya House River Park, der adresserer en moderne form for turisme.

De Boer er dertil grundlægger af organisationen “Refill not Landfill”, der arbejder på at afskaffe al brug af “single use plastic". Organisationen er idag til stede i 18 lande, og Christian de Boer er instrumentel i kampen mod plastik.

Turisme i rigtig indpakning virker

LM. Er du håbefuld for fremtiden for Cambodja og ansvarlig turisme?

CDB. Jeg er meget optimistisk. Der er flere og flere, der gør det rigtigt. Turisme i rigtig indpakning virker.  Det er kommercielt fornuftigt at vælge ansvarlighed til. Det er en integreret del af den moderne forbrugers købsbeslutning. Det handler om at få pengene til at blive lokalt og få dem ud at arbejde i Cambodja. Vi producerer alt fra sæbe til shampoo sammen med lokale partnere. Vi finder vores leverandører lokalt, og på den måde har vi føling med hele processen. Det sikrer en lokal effekt.

Vi skal skabe rollemodeller, der kan tjene penge, samtidig med at de skaber resultater for lokalsamfund og gæsterne.

LM. Hvad er dit favorit sted når ikke du er i Siem Reap?

CDB. The Siam i Bangkok er et enestående hotel på alle niveauer og mit absolut favorit hotel netop nu. Det er ikke et hotel. Det er en oplevelse. Dertil er vi ved at åbne endnu et hotel. Jaya House Angkor 6 minutter væk fra River House. Det bliver godt. Jeg vil heller åbne et nyt hotel end blot lave et eksisterende større. Vi skal jo bevare stemningen.

Buddhist novice Angkor

Få et unikt rejseforslag - helt uforpligtende

Vi bruger al vores viden og vores netværk til at gøre din rejse til noget særligt.
Giv os et kald eller udfyld kontaktformularen, så kvitterer vi med smil og indlevelse.
- og et tilbud, du forhåbentligt ikke kan sige nej til

Hvorfor We Travel?


  • Unikt og ansvarligt

    Vi giver dig bedre og mere unikke oplevelser og går op i, at dit besøg også er en gevinst for lokalbefolkningen.

  • Smil og ekspertise

    Vi giver dig rådgivning med smil, empati og viden, så du får en rejse, der er skræddersyet præcis til dig.

  • Attraktive priser

    Vi har et ekstremt smidigt omkostnings-setup og er derfor ofte billigere end både nettet og konkurrenter.

Få et nyhedsbrev med hemmeligheder, historier og holdninger

Vi leverer rejser med omtanke, og nyhedsbreve med indsigt. Og sender kun post, når vi har noget på hjerte.