Gå til hovedindhold
Cottar's 1920 Camp, Masai Mara

Interview med Delphine King fra The Long Run

Rejseverdenen post-covid: nu skal vi gøre det rigtigt

Delphine King er en af denne verdens mest vidende personer når emnet er rejser med bæredygtighed og ansvarlighed som hovedkomponent. Delphine er direktør for The Long Run, der globalt set er anerkendt som førende inden for ansvarlig turisme. Vi har taget en snak med hende om ansvarlige rejser i kølvandet på en pandemi.

Hos We Travel har vi et tæt værdifælleskab med The Long Run. Et globalt netværk af ligesindede passionerede mennesker, der fokuserer på rejser med omtanke og at gøre en forskel for det samfund og den sårbare natur de og vi opererer i.

I spidsen for The Long Run står Delphine King som direktør, og med verden som sin arbejdsplads har hun fingeren på pulsen på tværs af kontinenter og qua sin daglige kontakt til organisationens mange individuelle partnere, resorts og lodges.

We Travels Lars Mathiasen (LM) har tidligere taget en snak med The Long Runs grundlægger Jochen Zeitz omkring rejseindustriens komplekse problemstillinger. Denne gang har Lars sat Delphine King (DK) i stævne til en snak omkring hvordan hun har oplevet Covid-19, hvad det har gjort ved hendes medlemmer, forbrugernes bevidsthed - og ikke mindst hvad det betyder for fremtiden.

Delphine King, director, The Long Run

Verden har bevæget sig i bølger sammen med pandemien - men folk vil rejse

LM: Hvordan er dine/The Long Run’s partnere kommet igennem Covid-19, og hvor står vi nu ?

DK: Det har for alle været en ekstrem hård omgang, som på et tidspunkt var umulig at se en ende på. Men vores medlemmer er alle kommet igennem, og det er ekstremt glædeligt at se, at ingen er gået konkurs. Pandemien har ramt meget ujævnt. Costa Rica og Maldiverne har eksempelivs aldrig været lukket ned, hvorimod Østen generelt først nu er ved at komme igang efter mere 2 års hård nedlukning.

På tværs af kontienter ser vi dog stor optimisme. Der er kommet gang i tingene, og ordrebøgerne er ved at være godt fyldte. Nøgleordet er loyale og bevidste kunder, der træffer aktive bevidste valg om den type steder, vi repræsenterer.

Hvorfor lytte til Delphine King?

Delphine er direktør for The Long Run, som er en af verdens førende organisationer, når det kommer til arbejdet med at forbinde turisme med omtanke. Det er et verdensomspændende netværk, der er pionerer inden for autentiske og ansvarlige rejser.

Hun har mere end 20 års erfaring som socioøkonom og professionel miljøforkæmper. Hun har arbejdet som konsulent i hele Afrika, for internationale, nationale og lokale ikke-statslige organisationer med speciale i naturressourceforvaltning, hav- og jordbevaring, samfundsengagement og overvågning af socioøkonomisk påvirkning for lokale, nationale og internationale organisationer.

Der ligger en imponerende række af studier og uddannelser bag: Delphine har en bachelorgrad i økonomi og udvikling, flere kandidatgrader med fokus på marine-ret, økonomi og lovgivning, kystforvaltning, og landbrugsudvikling, samt en Ph.D med fokus på socioøkonomiske virkninger af beskyttede havområder.

Og ligesom os i We Travel, se Delphine turisme som en stor, positiv drivkraft, hvis det gøres rigtigt. Det er dette arbejde, Delphine skaber gennem The Long Run.

Forbrugeren har lært hvad ansvarlighed betyder - nu skal det omsættes til virkeligheden

LM: Ser du en ændret elller forstærket forbrugeradfærd grundet pandemien ?

DK: Der er ingen tvivl om at bevidstheden gennem den tungeste del af krisen er øget. Bæredygtighed og lokal ansvarlighed blev en større del af forbrugernes tankesæt og lingo. Men nu handler det om at tage den spirende bevidsthed med i post-covid-universet - at gå fra snak til handling. Interessen for hoteller hvor “småt er bedre end stort”, lokalt bedre end globalt og ikke mindst natur over storby er voldsomt øget, hvilket er en kæmpe fordel for vores medlemmer og hele vores agenda.

Dertil er loyalitet et nøgleord. Gode kunder der køber ind på netop det specifikke hotels værdigrundlag.

Sidst vil jeg også fremhæve destinationer som har haft et stærkt lokalt marked til at bære dem igennem. Steder som Kenya, Sydafrika, Brasilien, Argentina har haft gode kunder gennem nedlukningen båret af en købedygtig mellemklasse, der har fået øjnene op for deres eget lands natur og kultur. Det er en betydelig positiv drivkraft til forandring.

Delphine King, director, The Long Run

Kreativitet og fleksibilitet har været afgørende

LM: Hvad skete der specifikt på hotellerne, da der var lukket?

DK: Små hoteller er fleksible, agile og kan agere hurtigt. Selvfølgelig blev mange midlertidigt afskediget. Men rigtigt mange af de ansatte fik nye roller. De hjalp til med landbrug, blev konverteret til håndværkere for at lukkede hoteller ikke blev nedslidte. Andre blev “lånt ud “ til lokale projekter, konkurrenter som blev allierede, offentlige organisationer og NGOer. Stor kreativ, gensidig forståelse og langsigtet tænkning hos ejerne har været afgørende.

Junglen af grønne tiltag er for stor - kuratering er en nødvendighed

LM: Hvordan sikrer man, at vi udnytter den fokus, der er kommet på ansvarlighed, og at det ikke ender som greenwashing ?

DK: Det er en kæmpe udfordring globalt set. Ingen kan finde rundt i mængden af certificeringer og om det er booking.coms greenleaf eller hotelbranchens greenkey. Jeg lever af at følge udviklingen og jeg har endda svært ved at overskue og gennemskue det.

Der er et kæmpe arbejde for os i The Long Run at sikre transparens, ærlig kommunikation omkring vores arbejde, og hvad det konkret betyder at bo på et medlems hotel eller lodge.

Delphine King, director, The Long Run

Dertil er der brug for kuratering og assistance til at bistå forbrugeren med at træffe rigtige valg. De operatører og rejsebureauer der har ekspert viden og kan kommunikere den på en enkel og skarp måde står ekstremt stærkt. Der har aldrig været mere brug for et “filter” for forbrugeren, der ønsker at gøre en forskel. Det er vores opgave at understøtte denne proces.

Make it count - din ferie skal betyde noget og gøre en forskel for alle parter

LM: Har du et godt råd til dem der er igang med at planlægge en rejse netop nu?

DK: Vigtigst er, at du har en holdning til din rejse. “Make it count”. Gør den speciel, og til en oplevelse for alle parter. Kommer det lokalområdet til gode bliver din rejseoplevelse også større. Mange har i corona-tiden fået et chok over at cirka 10% af verden lever af turisme. Lad os sikre at netop din rejse skaber værdi på destinationen. Jeg bor selv dele af året i Kenya, og mit hjerte er i Østafrika, og jeg har set hvad turismen skaber, når den eksekveres intelligent til fordel for alle. “Walk the talk” I ens handlinger, og du bliver mere tilfreds med egne valg.

For at citere Gandhi: "Happiness is when what you think, what you say, and what you do are in harmony."

Delphine King, CEO, The Long Run

Lignende indhold

Journalist Silke Bock gæsteblogger fra Bali

Bali ser nu ud, som det ikke har gjort i 30 år

Det er alt for forsimplet at se det som et rent CO2 regnskab

Mød en mand, der tænker højt sammen med Sir Richard Branson

Få et unikt rejseforslag - helt uforpligtende

Vi bruger al vores viden og vores netværk til at gøre din rejse til noget særligt.
Giv os et kald eller udfyld kontaktformularen, så kvitterer vi med smil og indlevelse.
- og et tilbud, du forhåbentligt ikke kan sige nej til

Hvorfor We Travel?


  • Unikt og ansvarligt

    Vi giver dig bedre og mere unikke oplevelser og går op i, at dit besøg også er en gevinst for lokalbefolkningen.

  • Smil og ekspertise

    Vi giver dig rådgivning med smil, empati og viden, så du får en rejse, der er skræddersyet præcis til dig.

  • Attraktive priser

    Vi har et ekstremt smidigt omkostnings-setup og er derfor ofte billigere end både nettet og konkurrenter.

Få et nyhedsbrev med hemmeligheder, historier og holdninger

Vi leverer rejser med omtanke, og nyhedsbreve med indsigt. Og sender kun post, når vi har noget på hjerte.