Gå til hovedindhold

Playa Nicuesa Rainforest Lodge, Golfo Dulce

Et ægte regnskovseventyr, lige der hvor junglen møder havet

Velkommen til en enestående naturoplevelse - lige der, hvor regnskoven møder havet. Hvor delfiner springer i forhaven i den smukke Golfo Dulce Bugt, og baghaven består af noget af Costa Ricas mest uberørte og jomfruelige regnskov i Piedras Blancas National Park.

Nicuesa fungerer både som base for et aktivt natureventyr i regnskoven og på havet - og som mere afslappet refugium med yoga, badeture, god mad og godt selskab i et af de smukkeste scenarier, man kan forestille sig. Vælg selv, du skal bare være glad for naturen.

Det er første gang, jeg har været et sted, hvor ægte regnskov møder hav - og jeg synes, det var en helt perfekt blanding.

Karin, We Travel

Playa Nicuesa Rainforest Lodge er en af de bedste opdagelser, vi har gjort i We Travel i 2021. Læs Karins beretning om det lille ecolodge i det sydvestlige hjørne af Costa Rica.

Velkomst i en trillebør

Jeg bliver mødt i Golfito af guiden og bådføreren fra Nicuesa Lodge. Sammen med to søde, ældre damer fra Østrig går turen langs den grønne kyst i den sydlige del af Costa Rica.

Vi lægger til ved landgangsbroen, og vores kufferter bliver hentet i trillebør.

Man sejler altid til Nicuesa, for her er ingen veje. Så alle ankommer lige som mig til badebroen, der står vinkelret på den grålige strand.

I receptionen bliver vi mødt med store smil og et koldt glas juice. Frokosten er klar før værelset, så det bliver rækkefølgen.

Vi så store slanger, der lå og solede sig i grene på træerne, og krokodiller, der lå på breden. Aber legede i trætoppenne og på vej tilbage i motorbåden hoppede en flok delfiner pludseligt legesygt lige foran os.

Karin Rasmussen

Mit værelser ligger på 1. sal i en bygning med 4 værelser, jeg har en stor balkon, hvor der kommer to små papegøjer og tager ejerskab over rækværket. Her sidder de og nusser hinanden, helt uforstyrrede af, at jeg står og observerer dem.

Badeværelset er stort og i brusenichen er der et lille bed med grønne planter og åbning og udsigt til de grønne trætoppe. Her er ingen airconditon -  alt er åbent og luftigt og meget behageligt.

Personalet elsker også Nicuesa

Personalet på Nicuesa er helt fantastiske. Alle er så smilede, åbne og har altid tid til at snakke, så jeg får  lange snakke med både kokken, receptionisten, tjenerene og bådføreren. Alle fortæller om, hvor glade de er for at arbejde på stedet, og mange har været der i flere år. Det skinner tydeligt igennem, og man føler sig så velkommen.

Det er den perfekte blanding af aktiviteter og afslapning. Der er yogatimer to gange om dagen og kajakker til fri afbenyttelse. Masser af afmærkede vandreruter omkring lodgen i forskellig længde og sværhedsgrad

Der er også mulighed for at kaste sig i en strandstol eller hoppe i fra broen og snorkle i det varme vand.

Morgenmaden i mangroven

Udover de aktiviteter, man selv kan stå for, så tilbyder Nicuesa diverse aktivteter og udflugter med guider.

Jeg valgte bl.a. en kajaktur ind i mangroven.

Vi tog tidligt afsted - før morgenmaden blev serveret, så den havde vi med. Først i motorbåd med kajakkerne på slæb. Da vi kom ind i de mindre kanaler, blev morgenmaden serveret. Madpakker i naturen smager nu bare bedre, end dem man indtager på kontoret eller i skolen. Kaffe, frisk frugt og en stor tortilla med ris, bønner og æg, så er man ligesom klar til at padle kajak.

Vi blev hægtet af båden og begav os afsted i det blikstille vand. Hvis man ikke har en guide med, tror jeg ikke, at man ville opdage alle de dyr, der gemmer sig.

Masser af aktiviteter

Man kan komme på fisketur, nattevandring, chokoladetur, jungletreks til smukke vandfald, snorkelture, udflugt på paddleboard eller i kajak og sejltur for at spotte delfiner.

God mad og god udsigt

På Nicuesa kan man hver dag vælge mellem tre forskellige forretter og tre forskellige hovedretter, maden er virkelig frisk, lækker og varieret.

Inden man går op i restauranten og baren, som ligger på første sal, skal man huske at smide skoene. Der er en fantastisk udsigt over vand og skov fra restauranten, som kun er lukket af med tag, men ikke vinduer og vægge.

Ansvarlighed

Hele lodgen er bygget af genbrugstømmer fra området. Elektricitet og varmt vand søger solen for - og skulle der blive behov for nødgeneratoren, så kører den på vegetabilsk olie.

Nicuesa Rainforest Lodge er Donna og Michael Butlers drøm. De boede i en simpel hytte på nabostranden, mens lodgen blev konstrueret helt tilbage i begyndelsen af dette årtusinde. Det var ikke nemt, for dels måtte alt sejles ind med en pram, og dels havde parret samtidig en filosofi om, at det bæredygtige valg altid trumfer det lette. Sådan er det i øvrigt stadig i dag.

95% af personalet kommer fra landsbyerne i området. Her køber man også de fleste rå- og fødevarer. Nogle af guiderne er tidligere krybskytter, der nu arbejder for at bevare og beskytte den mangfoldige biodiversitet i stedet for det modsatte.

Få et unikt rejseforslag - helt uforpligtende

Vi bruger al vores viden og vores netværk til at gøre din rejse til noget særligt.
Giv os et kald eller udfyld kontaktformularen, så kvitterer vi med smil og indlevelse.
- og et tilbud, du forhåbentligt ikke kan sige nej til

Hvorfor We Travel?

• Unikt og ansvarligt

Vi giver dig bedre og mere unikke oplevelser og går op i, at dit besøg også er en gevinst for lokalbefolkningen.

• Smil og ekspertise

Vi giver dig rådgivning med smil, empati og viden, så du får en rejse, der er skræddersyet præcis til dig.

• Attraktive priser

Vi har et ekstremt smidigt omkostnings-setup og er derfor ofte billigere end både nettet og konkurrenter.

Få et nyhedsbrev med hemmeligheder, historier og holdninger

Vi leverer rejser med omtanke, og nyhedsbreve med indsigt. Og sender kun post, når vi har noget på hjerte.