Gå til hovedindhold
Wa Ale sunset

Mikkel blogger om fremtiden

Ambience er den nye luksus

Det er den sværeste ting at sælge. Atmosfæren, der giver alle følelsen af, at de er det rigtige sted. Men når det sker, så er det som en religiøs vækkelse. Det er følelsen af glæde og ærefrygt på samme tid. Glæden over at være midt i det, og ærefrygten over at behandle oplevelsen med diskretion, så den ikke bliver udsolgt på rekordtid. 

Vi kalder det ambience, fordi ordet både indkapsler atmosfæren, omgivelserne og den stemning, som oplevelsen giver. Og ambience er den nye luksus. 

Væk er stjernerne og prismærkaterne. Væk er design som rendyrket luksusmarkør. Væk er staff-to-guest-ratio som det klassiske udtryk for luksus. Væk er en overflod af tilbud og overdådige buffeter. Væk er idéen om, at luksus skabes, når der ikke kan sættes en finger på noget.

Det er følelsen af at være tryg og udfordret på en og samme tid. Bum!

Men er luksus overhovedet væsentlig på rejsen?

Ja. Alene fordi en rejse er en luksus, man giver sig selv (og eventuelt nogle man holder af). En ferie er en luksuslomme i hverdagen, hvor du skal have tid til at opleve eller perfektionere noget af det, du ikke har tid nok i hverdagen til at opsøge. 

Og vi vælger altså at se den ultimative luksus ved ferierejsen, som det element, der ikke nemt lader sig beskrive. Det er følelser, der er i spil her. Og du kan ikke opleve eller mærke den luksus, hvis du ikke er modtagelig over for den. Derfor er den ultimative ferieluksus, når du fornemmer, at dit sind er i synk med omgivelserne, at din krop nyder stemningen og din tilstedeværelse bliver en del af atmosfæren.

Vi er alle forskellige

Jeps, det er vildt svært at sælge ambience på dåse. Vi er forskellige alle sammen, og vores følelse af, at atmosfæren har vundet vores hjerte indtræffer på forskellige tidspunkter. Derfor er det så forbandet svært at sælge ambience. Ikke mindst hvis det hele foregår et sted, der er grundlæggende anderledes eller fremmed fra det, du er vant til. 

Derfor er der også væsentlig større chance for at smage på den nye luksus, når feriehotellet, udflugten og oplevelserne foregår i miniature fremfor i bredformat. 

Hvad betyder det egentlig?

We Travel finder små hoteller med store hjerter. Vi søger efter oplevelser i det lokale miljø, hvor du føres en anden vej, end hvad der synes ligefor. Vi samarbejder med andre, der er små snarere end store. 

Så hvordan finder vi ambiencen?

Det er noget med at opsøge en højere grad af intimitet, og det er afgørende, at intimiteten ikke bliver for konstrueret. For ambience træder i karakter, når den siver ud af væggene, fordi den ikke kan holdes tilbage. Den kan ikke arrangeres.

Men den kan opsøges, og det er præcis, hvad vi rejser efter i We Travel. Vi finder komfort i at fare vild i situationer, hvor folk omkring dig er helt som de plejer. Jo, vi er bevidste om, at en tjener er en tjener, der tjener sine kunder. En hotelvært er der først og fremmest for at sikre, at gæsterne er tilfredse. Men kunsten er at kunne opføre sig, som man plejer. Såvel som gæst som vært. Det er en sindssyg svær balance. Men vi finder frem til steder og åbenbaringer i vores egen utrættelige rejsefærd, hvor balancen rammes. Og vi føler os lettere lykkelige i det øjeblik.


 

Baan Chakrabongse, Bangkok

Ambience er den nye luksus, og den er mange gange sværere at sælge end traditionel luksus, som langt hen ad vejen beroede på målbåre indsatser: Antal ansatte for hver gæst, udbuddet af tilbud og buffetens omfang, antallet af Michelinstjerner eller 24 timers room service. 

Så hvor findes ambiencen?

Fortrinsvis på små hoteller, hvor der på forhånd er truffet nogle valg, der tilgodeser nogle og sikkert ikke fungerer for andre. Hemmeligheden ved at kunne opsøge ambiencen er – for et hotel for eksempel -, at det hele ikke bliver for stort og svært at styre. Når rammerne er overskuelige, bliver det også nemmere at søge balancen for den rette ambience. Og det bliver også nemmere for os, som sælger drømmene og oplevelserne på forhånd, at finde de rette kunder til netop en ferie med den rette ambience. 

Ambience er...

Ambience er krydset, vi sætter, når alt går op i en højere helhed, også selv om der måske ikke kan bestilles mad på værelset klokken 23. 

Ambience er, når det ikke ødelægger dit feriehumør, selv om tjeneren er lidt langsom til at komme med dine drinks. Fordi der er an helhedsoplevelse i gang, som udligner den lille personlige fejl. 

Ambience er resultatet af personlig betjening, der giver en god fornemmelse i maven. Det er professionalisme, menneskelighed og ansvarlighed i en og samme maggiterning. Det er ikke nemt at finde sådan en indkogt bouillon. Men vi søger efter den i We Travel, og vi ved godt, at vi ikke kan indkøbe den i et supermarked. Vi skal til specialforretningen, og vi skal afprøve dens magi selv for at vide, om den også er det kosttilskud, du har brug for. 

Wa Ale Chef and Manager

Vi graver ambiencen frem

Det er luksus uden stjerner, når den er mest blæret og uhåndgribelig. Den kan koste mange penge og være eksklusiv på en omkostningstung facon. Men den kan også være overordentlig rimelig i pris. Tag et kig på Wa Ale Resort, og du finder det perfekte eksempel i den omkostningstunge afdeling af We Travels portefølje. Og find så frem til Relax Bay efterfølgende for et indtryk af, hvordan prisvenlig ambience kan tage sig ud. 

Vi søger efter ambiencen. Og vi elsker at grave den frem. 

Vores nyhedsbrev er ikke spam

Det er gode idéer, små hemmeligheder og holdninger.
Vi leverer rejser med omtanke, og nyhedsbreve med indsigt.

Skriv dig op og få relevant inspiration

Lignende indhold

Få et unikt rejseforslag - helt uforpligtende

Vi bruger al vores viden og vores netværk til at gøre din rejse til noget særligt.
Giv os et kald eller udfyld kontaktformularen, så kvitterer vi med smil og indlevelse.
- og et tilbud, du forhåbentligt ikke kan sige nej til

Hvorfor We Travel?


  • Unikt og ansvarligt

    Vi giver dig bedre og mere unikke oplevelser og går op i, at dit besøg også er en gevinst for lokalbefolkningen.

  • Smil og ekspertise

    Vi giver dig rådgivning med smil, empati og viden, så du får en rejse, der er skræddersyet præcis til dig.

  • Attraktive priser

    Vi har et ekstremt smidigt omkostnings-setup og er derfor ofte billigere end både nettet og konkurrenter.

Få et nyhedsbrev med hemmeligheder, historier og holdninger

Vi leverer rejser med omtanke, og nyhedsbreve med indsigt. Og sender kun post, når vi har noget på hjerte.